فاطمه شهیده س
مظلومیت حضرت فاطمه زهرا س

فلسفه عزاداری بر اهل بیت ع

 

الف. محبت و دوستی:
قرآن و روایات، دوستی خاندان رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده است.(۱) روشن است که دوستی لوازمی دارد و محبّ صادق، کسی است که شرط دوستی را – چنان که باید و شاید – به جا آورد. یکی از مهم ترین لوازم دوستی، هم دردی و هم دلی با دوستان در مواقع سوگ یا شادی آنان است؛(۲) از این رو در احادیث، بر برپایی جشن و سرور در ایام شادی اهل بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است.
حضرت علی(ع) در روایتی می فرماید: «شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شریکند».(۳) امام صادق(ع) نیز فرمودند: «شیعیان ما پاره ای از خود ما بوده و از زیادی گل ما خلق شده اند؛ آنچه که ما را بدحال یا خوشحال می سازد، آنان را بدحال و خوشحال می گرداند».(۴)
این وظیفه ی عقلانی و شرعی، ایجاب می کند که در ایام عزاداری اهل بیت(ع)، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنی، با اشک، آه و ناله و زاری، از نظر خوراک، با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده (۵) و از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسی که از حیث جنس و رنگ و نحوه ی پوشش در عرف، حکایت گر اندوه و ناراحتی است، آشکار سازیم.
ب. انسان سازی:
از آنجا که در فرهنگ شیعی، عزاداری باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ هم دردی با آن عزیزان، در واقع یادآوری فضایل، مناقب و آرمان های آنان بوده و بدین شکل، آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق می دهد.
فردی که با معرفت در مجالس عزاداری، شرکت می کند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم می آمیزد و در پرتو آن، انگیزه ای قوی در او پدیدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزاداری، مانند محبی می شود که فعّال و شتابان، به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است.
ج. جامعه سازی:
هنگامی که مجلس عزاداری، موجب انسان سازی گشت؛ تغییر درونی انسان به عرصه جامعه نیز کشیده می شود و آدمی می کوشد تا آرمان های اهل بیت(ع) را در جامعه حکم فرما کند.
به بیان دیگر، عزاداری بر اهل بیت(ع)؛ در واقع با یک واسطه زمینه را برای حفظ آرمان های آنان و پیاده کردن آنها فراهم می سازد. به همین دلیل می توان گفت: یکی از حکمت های عزاداری، ساختن جامعه براساس الگوی ارائه شده از سوی اسلام است.
د. انتقال دهنده فرهنگ شیعی به نسل بعد:
کسی نمی تواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکی، در مجالس عزاداری با فرهنگ اهل بیت(ع) آشنا می شوند. به راستی عزاداری و مجالس تعزیه، یکی از عناصر و عوامل برجسته ای است تا آموزه های نظری و عملی امامان راستین، به نسل های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل بیت(ع) است.
پی نوشت ها:
۱٫ نگا: شوری (۴۲)، آیه ۲۳؛ هود (۱۱)، آیه ۲۹؛ میزان الحکمه، ج ۲، ص ۲۳۶٫
۲٫ نگا: المحبة فی الکتاب والسنة، صص ۱۶۹ – ۱۷۰ و ۱۸۱ – ۱۸۲٫
۳٫ بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۷٫
۴٫ امالی، ص ۳۰۵٫
۵٫ طبق فرموده امام صادق(ع) به معاویة بن وهب، «عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دوری جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، و در حد لزوم به غذای معمول صاحبان مصیبت، سدّ جوع و عطش کنند». [نگا: تاریخ النیاحة الامام الشهید الحسین بن علی، ج ۱، صص ۱۵۷-۱۵۹].




تاریخ: پنج شنبه 30 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

ديدگاه علماي اهل سنت درباره محمد بن عبدالوهاب

 

  با ظهور دعوت محمد بن عبدالوهاب كه بر خلاف عقايد مسلمانان بود، مخالفين اين دعوت در بين اقشار مختلف جامعه به پاخواسته و كار محمد بن عبدالوهاب را بدعتي دانستند كه در درون اسلام به وجود آمده است كه بايد آن را هرچه سريعتر از ريشه سوزاند تا اسلام و دين مردم از آسيب جدي نگاه داشته شوند. مهمترين گروهي كه افكار ، عقايد و كردار محمد بن عبدالوهاب را در جامعه اسلامي به نقد كشيده و با او به مخالفت برخواستند، علماء بودند. از آنجا که علماء نقش اساسي در حفظ دين و عقايد مسلمانان را به عهده دارند، از افكار انحرافي و فعاليتهاي گمراه كنند محمدبن عبدالوهاب غفلت نكرده و تا مي‌توانستند از طرق مختلف علمي، فرهنگي، سياسي برعليه او قيام كردند.

 

1-زيني دحلان:همچنانکه مشايخ محمد بن عبدالوهاب گفته‌‌اند او گمراه مي‌شود و فتنه‌ وهابيان بزرگترين فتنه در اسلام بود

زيني دحلان شيخ اسلام مسجد حرام و مفتي مكه بود . وي در کتاب فتنة الوهابية  پيش‌بيني اساتيد محمد بن عبدالوهاب درباره گمراهي او را ذکر کرده و در ادامه گويد او طبق اين پيش‌بيني گمراه نيز شد. وي گويد:

وكان كثير من مشايخ ابن عبدالوهاب بالمدينة يقولون سيضل هذا أو يضل الله به من أبعده وأشقاه فكان الأمر كذلك

بسيارى از مشايخ و اساتيد پسر عبدالوهاب در مدينه مى‏گفتند: اين به ‏زودى گمراه خواهد شد، يا خدا او را گمراه خواهد ساخت و همين‏طور نيز شد.

زيني دحلان، فتنة ‌الوهابية ص4

 

 

وي همچنين در کتاب ديگرش درباره محمد بن عبد الوهاب چنين مي‌نويسد که او مسلمانان قبل خود را کافر مي‌دانست و از مسلمانان نيز اين اعتراف را مي‌گرفت که قبل از ورود به آئين وهابيت بايد اول به کفر خود شهادت بدهند .بعد وارد دين جديد او شوند. وي در اين‌باره مي‌گويد:

إذا أراد أحد أن يتبعهم على دينهم طوعا أو كرها، يأمرونه بالإتيان بالشهادتين أولا ثم يقولون له إشهد على نفسك إنك كنت كافرا و إشهد على والديك إنهما ماتا كافرين و إشهد على فلان و فلان إنه كان كافرا و يسمون له جماعة من أكابر العلماء الماضين، فإن شهدوا بذلك قبلوهم و إلا أمروا بقتلهم و كانوا يصرحون بتكفير الأمة من منذ ستمائة سنة.و اول من صرح بذلک محمد بن عبدالوهاب، فتبعوه في ذلک. و اذا دخل انسان في دينه و کان قد حجّ حجة الاسلام قبل ذلک يقولون له: حجّ ثانياً؛ فانّ حجتک الأولي فعلتها و انت مشرک فلاتسقط عنک الحجّ. ويسمون من اتبعهم من الخارج المهاجرين و من کان من اهل بلدهم يسمونهم الانصار


    هر کس که مي‌خواست وارد دين محمد بن عبد الوهاب شود، محمد بن عبد الوهاب دستور مي‌داد که شهادت بدهد بر اين که قبلا کافر بوده و شهادت بدهد که پدر و مادرش در حال کفر از دنيا رفته‌اند و شهادت بدهد که فلان عالم و فلان عالم، به حال کفر از دنيا رفته‌اند. و بسياري از بزرگان علماي گذشته را نام مي برد اگر آن شخص اين شهادات را مي‌گفت، از او قبول مي‌کرد و إلا او را مي‌کشت. .آنان تصريح به تکفير امت از ششصد سال پيش مي‌کنند، و اول کسي که تصريح به اين مطلب نمود محمد بن عبدالوهاب است، و ديگران از او در اين امر متابعت کردند. و اگر کسي به دين او وارد مي‌شد در حالي که قبل از آن حج بجاي آورده بود به او مي‌گفتند: دوباره حج بجاي آور؛ چرا که حج اولي که بجاي آورده‌اي در حال شرک بوده و حجّ از تو ساقط نمي‌گردد.و پيروانشان را اگر از مناطق ديگر بودند به مهاجرين واگر از شهر خودشان بود به عنوان انصار نامگذاري مي‌کرد.

وي در ادامه درباره عدم اعتناي محمد بن عبدالوهاب به کتب ديني و قتل مخالفانش مي‌نويسد:

إنه كان يكتب إلى عماله الذين هم من أجل الجاهلين اجتهدوا بحسب فهمكم وانظروا واحكموا بما ترونه مناسبا لهذا الدين ولا تلتفتوا لهذه الكتب فإن فيها الحق والباطل وقتل كثيرا من العلماء والصالحين وعوام المسلمين لكونهم لم يوافقوه على ما ابتدعه

محمد بن عبد الوهاب به عمال نادان خود دستور داده بود كه برطبق فهم خود اجتهاد كرده و حكم كنند و به كتب اعتماد نكنند زيرا حق وباطل در آن كتب وجود دارد و علماء و صالحين و عوام مسمانان را بخاظر مخالفت با او کشت

زيني دحلان ، الدرر السنية في الرد علي الوهابية ،ص118-120

 

 

زيني دحلان در کتاب ديگرش وجود وهابيت را فتنه‌اي مي‌داند که در اسلام ظاهر گشت او مي‌نويسد:

ابتداء فتنة الوهابية مع الرد عليهم بما يبطل ما ابتدعوه سنة 1205

وفي هذه السنة كان ابتداء الحرب والقتال بين مولانا الشريف غالب وطائفة الوهابية التابعين لمحمد ابن عبد الوهاب في عقيدته التي كفر بها المسلمين وينبغي قبل ذكر المحاربة والقتال ذكر ابتداء أمرهم وحقيقةحالهم فان فتنتهم من أعظم الفتن التي ظهرت في الاسلام

حقيقت حال وهابيان اين است که فتنه‌ي آنها از بزرگترين فتنه‌اي بود که در اسلام پديدار شد

زيني دحلان ، خلاصة البيان في بيان امراء البلد الحرام ، 227-228

 

ترجمه زيني دحلان

در کتاب حليه البشر درباره شخصيت او آمده است:

فريد العصر والأوان، علي الهمة عظيم الشان، علم العلماء الأعلام، وملجأ السادة الكرام، عمدة الأفاضل، ونخبة ذوي الشمائل،

او يگانه روزگار و داراي همت بلند و مقام با عظمت و علمي براي علماي بزرگ، پناهگاه سادات با کرامت و فضلاء بود

الميداني الدمشقي ، عبد الرزاق بن حسن بن إبراهيم البيطار (المتوفى: 1335هـ)، حلية البشر في تاريخ القرن الثالث عشر،ص181، حققه ونسقه وعلق عليه حفيده: محمد بهجة البيطار - من أعضاء مجمع اللغة العربية، الناشر: دار صادر، بيروت، الطبعة: الثانية، 1413 هـ - 1993 م

 

2. سليمان بن عبدالوهاب: لازمه قول محمد بن عبد الوهاب اين است که تمام مسمانان کافر هستند

وي برادر محمد بن عبدالوهاب و نخستين کسى بود که در ردّ عقايد محمد بن‌عبد‌الوهاب کتاب نوشت. او فقيه حنبلي و از قضات حريمله بشمار مي‌رفت. سليمان بن عبد الوهاب معتقد بود که  برادرش محمد بن عبدالوهاب همه را کافر مي‌دانست . وي در اين خصوص گويد:

إنّ هذه الأمور حدثت من قبل زمن الإمام أحمد في زمان أئمة الإسلام وأنكرها من أنكرها منهم ولا زالت حتي ملأت بلاد الإسلام كلّها وفعلت هذه الأفاعيل كلّها التي تكفّرون بها، ولم يرو عن أحد من أئمة المسلمين أنّهم كفّروا بذلك، ولا قالوا: هؤلاء مرتدّون، ولا أمروا بجهادهم، ولا سمّوا بلاد المسلمين بلاد شرك وحرب، كما قلتم أنتم بل كفّرتم من لم يكفّر بهذه الأفاعيل، وإن لم يفعلهاأيظنّون أنّ هذه الأمور من الوسائط التي في العبارة الذي يكفّر فاعلها إجماعاً، وتمضي قرون الأئمة من ثمان مائة عامّ ومع هذا لم يرو عن عالم من علماء المسلمين أنّها كفر بل ما يظنّ هذا عاقل بل واللّه لازم قولكم: إنّ جميع الأمّة بعد زمان الإمام أحمد رحمه الله تعالي، علماؤها، وأمراؤها، وعامّتها، كلّهم كفّار، مرتدون، فإنّا للّه وإنّا إليه راجعون، وا غوثاه إلي اللّه ثمّ وا غوثاه، أم تقولون ـ كما يقول بعض عامّتكم ـ إنّ الحجّة ما قامت إلاّ بكم، وإلاّ قبلكم لم يعرف دين الإسلام

اين امور (توسل به پيامبر گرامي(صلي الله عليه وسلم) كه تو موجب شرك و كفر مسلمانان مي داني) قبل از احمد حنبل و در زمان پيشوايان اهل سنت هم مطرح بود. جمعي آن را انكار كردند ولي هيچ يك از پيشوايان اسلام روايت نشده است كه مرتكبين اين اعمال را كافر و مرتد دانسته باشند، و دستور جهاد با آنها داده باشند، و بلاد مسلمانان را به همان گونه كه تو مي گويي، بلاد شرك و يا دار الحرب (جهاد) ناميده باشند، بلكه تو كساني را كه متوسلين به پيامبر گرامي (صلي الله عليه وسلم) را تكفير نكند نيز، كافر مي داني، گر چه خود به آن حضرت توسل نجويند

تو گمان مي بري كه علماي اسلام اتفاق نظر دارند كه واسطه قرار دادن پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله وسلم) نزد خدا، موجب كفر مي شود، اينك هشتصد سال از زمان ائمه اربعه مي گذرد، از هيچ عالمي از علماي اسلام نقل نشده است كه اين امور را كفر دانسته باشند.

بخدا سوگند كه لازمه سخن تواين است كه تمام امت پيامبر(صلي الله عليه وسلم) بعد از زمان احمد حنبل، چه علما و چه امرا و چه عامه مردم، همه كافر و مرتدّ هستند. ( إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّـآ إِلَيْهِ رَ جِعُونَ)!
واغوثاه! و هزاران فرياد از اين سخناي شما.و يا بر اين خيال هستيد ـ همانگونه كه برخي از عوام شما به زبان مي آوردقبل از شما كسي دين اسلام را نشناخته است و اسلام راستين توسط شماها معرفي مي شود

سليمان بن عبدالوهاب ، الصواعق الإلهيّة في الرّد على الوهابيّة ص38

وي همچنين در جاي ديگر از کتابش عقايد وهابيان را از مفاهيم باطلي مي‌داند که کلام خدا و رسول را بر آن عقايد فاسد خود حمل مي‌کنند. او مي‌نويسد:

وحملتم كلام الله تعالى ورسوله صلى الله عليه وسلم وكلام اهل العلم رحمهم الله على مفاهيمكم الفاسدة فانا لله وانا اليه راجعون

سليمان بن عبدالوهاب ، الصواعق الإلهيّة في الرّد على الوهابيّة، ص52

 

 

3.شيخ محمد بن عبدالله بن فيروز حنبلي: در ايجاد نطفه محمد بن عبدالوهاب شيطان شريک بود

عبد العزيز بن محمدبن علي العبد اللطيف نويسنده وهابي درکتاب دعاوي المناوئين که در حقيقت براي دفاع از محمد بن عبدالوهاب نوشته است، در بخشي که به معرفي مخالفان محمد ابن عبدالوهاب مي‌پردازد به معرفي  شيخ محمد بن عبدالله بن فيروز حنبلي پرداخته و سخن ايشان را در باره محمد بن عبدالوهاب اين چنين نقل مي‌کند

بل لعل الشيخ - يعني عبد الوهاب - غفل عن مواقعة أمه - يعني محمد بن عبد الوهاب - فسبقه الشيطان إليها فكان أبا لهذا المارد 

بلکه اينگونه بوده که شيخ -يعني عبدالوهاب-در موقع  وارد شدن بر مادرش - مادر محمد ابن عبدالوهاب-غافل شده وشيطان بر او سبقت گرفت، بنا بر اين شيطان پدر اين گردنکش بوده است .

شيخ محمد بن عبدالله بن فيروز حنبلي ، دعاوي المناوئين ص37

 

 

شخصيت فيروزي

صاحب کتاب السحب الوائله درباره شخصيت او بعد از اينکه او را به بزرگي توصيف مي‌کند، گويد:

بالجمله فقد کان في الحفظ آيه باهرة متوقد الذکاء کأن العلوم نصب عينه اخذ الحديث عن العلماء

او در حفظ نشانه‌اي آشکار و باهوشي زيرک بود که گويا علوم نصب العين او بود

السحب الوابله ص 400

 

 

4.شيخ انورشاه کشميري حنفي:  محمد بن عبدالوهاب مردي کودن و بي‌سواد بود

شيخ انورشاه کشميري حنفي که از بزرگان علماء هند مي‌باشد و از او به محدث کبير ياد ‌مي‌کنند، در شرحشان بر صحيح بخاري به نام «فيض البارى شرح صحيح بخارى» درباره محمد بن عبدالوهاب مي‌گويد:

أما محمد بن عبد الوهاب النجدي فإنه کان رجلاً بلدياً قليل العلم، فأنه يتسارع الي الحکم بالکفر  ولا ينبغي أن يقتحم في هذا الوادي إلّا من يکون متيقظاً متقيناً عارفاً بوجوه الکفر وأسبابه.


اما محمد بن عبدالوهاب نجدى مردى كودن و كم عقل بود و در صدور فتواى كفر شتاب مى‏ كرد در حالى كه شايسته نيست کسي وارد اين وادي شود، مگر كسي که اهل دقت و با تقوا باشد و انواع كفر و اسباب آن را به بلد باشد

انورشاه کشميري حنفي، فيض الباري علي شرح البخاري، ص252

 

 

شخصيت شيخ انور

در مقدمه همين کتاب مطالبي درباره اقوال علماء درباره شخصيه شاه انور ذکر شده است که به چند مورد اشاره مي‌کنيم:

شيخ تهانوي درباره او گويد:

و عندي وجود الشيخ محمد انور الکشميري من الدلائل علي ان الاسلام دين سماوي حق

وجود شيخ انور از نشانه‌هايي است که اسلام دين آسماني و حقي است

همچنين کفايت الله دهلوي مفتي ديار هند گويد:

کان امة، اماما مقداما انه لم يمت و لکنه مات العلم و العلماء

شاه انور يک امت بود او امام دليري است که او نمرد بلکه با مرگ او علم  و علماء مردند

با توجه به اين سخن اين عالم بزرگ حنفي، وهابيان پاسخ بدهند که آيا پيروي از محمد بن عبدالوهاب که شخصي بي سواد و کم عقل است، نشانه بي‌عقلي نيست؟

5. علاّمه ابن عابدين: پيروان محمد بن عبد الوهاب خوارج زمان ما هستند

ابن عابدين درکتاب ردّ المحتار در باب البغاة وقتي که درباره حکم باغي و خوارج بحث مي‌کند، چند جمله تحت عنوان مطلبي درباره پيروان عبدالوهاب، مي‌نويسد:

كما وقع في زماننا في اتباع عبد الوهاب الذين خرجوا من نجد وتغلبوا على الحرمين وكانوا ينتحلون مذهب الحنابلة لكنهم اعتقدوا أنهم هم المسلمون وأن من خالف اعتقادهم مشركون واستباحوا بذلك قتل أهل السنة وقتل علمائهم حتى كسر الله تعالى شوكتهم وخرب بلادهم وظفر بهم عساكر المسلمين عام ثلاث وثلاثين ومائتين وألف

چنانکه (معناي خوارج) در زمان ما در مورد پيروان عبدالوهاب واقع شده است، که از منطقه نجد خروج کردند و بر حرمين (مکّه و مدينه) استيلا پيدا نمودند. آنان (وهّابي ها) تابع مذهب حنبلي بودند، ولي اعتقاد پيدا کردند، که فقط خودشان مسلمان هستند و هر که مخالف عقيده­اشان باشد مشرک است، و آنگاه با چنين عقيده‌اي، قتل و کُشتار اهل سنّت و علماي اهل سنّت را مباح شمردند، تا آنکه خداوند متعال شوکت آنان را شکست و شهرهايشان را ويران نمود و سپاه مسلمانان در سال 1233 ه.ق. بر آنان پيروز‌ شد...

علاّمه ابن عابدين ، رد المختار،ج 4 ، ص 262

 

 

ترجمه ابن عابدين

آلوسي درباره او گويد:

أفقه المعاصرين ابن عابدين

او از فقيه‌ترين معاصرين بود

الآلوسي البغدادي الحنفي، أبو الفضل شهاب الدين السيد محمود بن عبد الله (متوفاى1270هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، ج 8   ص 140، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

بغدادي نيز او را مفتي و علامه معرفي کرده و گويد:

المفتي العلامة الشهير بابن عابدين

البغدادي ،إسماعيل باشا،(متوفاي: 1339هـ)،  هدية العارفين أسماء المؤلفين وآثار المصنفين ج 6   ص 367، ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1413 –1992

 

 




تاریخ: جمعه 17 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

مفتي سعودي: تظاهرات در دفاع از غزه حرام است

 

«عبدالعزيز آل الشيخ» مفتي اعظم عربستان سعودي در جديد ترين فتواي خود اعلام کرد که برگزاري هرگونه تظاهراتي در دفاع از غزه بدعت به شمار مي رود از همين رو اقدامي حرام است!

روزنامه "عکاظ" چاپ عربستان سعودي ضمن اعلام اين خبر، در ادامه به نقل از وي نوشت: ما در اين روزها در کشورهاي مختلف اسلامي و حتي غير اسلامي در جهان شاهد برگزاري تظاهرات هاي مختلفي تحت عنوان "روز خشم" هستيم که در دفاع از غزه برگزار مي شود. به نظر بنده اين گونه رفتارها "رفتار آشوبگرانه" به شمار مي رود لذا شرعا حرام است.

لازم به ذکر است، پيش از مفتي اعظم سعودي، «صالح اللحيدان» ديگر مفتي سرشناس وهابيت در عربستان نيز در فتوايي مشابه، برگزاري هرگونه تظاهراتي در دفاع از ملت مظلوم فلسطين را شرعا حرام دانسته بود که باعث به وجود آمدن فساد مي شود.

وي در اين باره گفته بود: برگزاري چنين تظاهراتي مانع ذکر خداوند مي شود و مردم را به فساد مي کشد لذا شرعا حرام است!

نکته قابل توجه در اظهارات اين دو مفتي سعودي، شباهت فتواي آنان به فتواي صادر شده از سوي گروهک تروريستي – تکفيري «دولت اسرائيلي عراق و شام» موسوم به "داعش" است.

"داعش" اواخر ماه مبارک رمضان با صدور بيانيه اي اعلام کرده بود که هر کس در روز قدس شيعيان شرکت کند، مرتکب فعل حرام شده است و بايد مجازات شود!

در ادامه بيانيه "داعش" آمده بود: مسلم است شيعيان عراق همگام با ديگر شيعيان اقدام به دفاع از فلسطينيان مي‌کنند، عراقي‌ها بدانند اگر قدم در راه شيعيان ايراني بگذارند با مجازات ما مواجه خواهند شد




تاریخ: جمعه 17 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

دست دادن علما با دختران نامحرم جایز است

 

«شيخ عبدالطيف محمود» از علماي سلفي در صفحه شخصي تويتر خود در توجيه دست دادنش با دختران در هنگام جشن فارغ التحصيلي چنين نوشت: "پيامبر (ص) را در خواب ديدم که به من مي گفت: براي علماي دين اشکالي ندارد که با دخترها دست دهند، به همين خاطر با اين دختران دست دادم."!!

چند نکته در پاسخ به اين فتواي ضد قرآني

با توجه به اين که مصافحه و لمس نامحرم امري بر خلاف روايات و آيات است براي روشن شدن مطلب به نکات زير توجه شود:

نکته اول:

قرآن مي فرمايد:"قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ" (نور آيه 30 و 31)

به مردان مؤمن بگو چشم هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ اين براى آنان پاکيزه ‏تر است؛ خداوند از آنچه انجام مى‏ دهيد آگاه است‏ و به زنان باايمان هم بگو چشم هاى خود را (از نگاه هوس ‏آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ کنند.

حال با توجه به اين آيه ، وقتي قرآن تاکيد مي کند که که هم مرد و هم زن بايد از نگاه حرام دوري کنند، پس به طريق اولي بايد از لمس حرام اجتناب کنند.

نحوه استدلال به اين آيه

مناوي از علماي اهل سنت مي گويد: پيامبر خدا(ص) با زنان نا محرم در روز بيعت مصافحه نکرد يعني دست خود را در دست هيچکدام از آنها قرار نداد بلکه با کلام از آنها بيعت گرفت... با توجه به اينکه آن حضرت(ص) معصوم است و احتمال ريبه در مورد آن حضرت (ص) منتفي است؛ دست خود را به دست زنان نامحرم نگذاشت، پس ديگران به طريق اولي بايد از دست دادن خودداري کنند.

حافظ عراقي هم گفته است: ظاهر اين است که دست دادن با اجنبيه بر آن حضرت(ص) حرام و ممنوع بوده است. (1)

طبراني: از شهر بن حوشب نقل مي کند که با اسماء بنت يزيد ملاقات کردم و او برايم داستان بيعت کردن خود با پيامبر(ص) را بازگو کرد که در روز بيعت آن حضرت(ص) با زنان، دست خود را دراز کردم تا با آن حضرت(ص) بيعت کنم اما آن حضرت(ص) دست خود را کشيدند و فرمودند: من با زنان دست نمي دهم و لکن بيعت من با آنها قولي است، من هم جواب مثبت دادم. (2)

در ميزان الاعتدال ذهبي نقل شده است که بيعت پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) با زنان با گفتار بود؛ به اينکه براي خدا شريک قرار ندهيد، و هرگز دست پيامبر(ص) به دست زني تماس پيدا نکرد مگر زني که محرم آن حضرت بود. (3)
 
نکته دوم:

به شيخ عبدالطيف مي گوييم اگر قرار باشد که خواب حجت باشد که نمي شود زندگي کرد، آيا به هر خوابي بايد عمل کرد؟ اگر در خواب ديدي که پيامبر(ص) مي فرمايند: زنت را طلاق بده يا او را بکش، آيا به اين خواب هم عمل خواهي کرد؟ پس معلوم است اين فتوا چيزي جز تبعيت از هواي نفس نيست.
 
پي نوشت ها:
[1] فيض القدير شرح الجامع الصغير، المناوي ج 5 ص 236
[2] المعجم الکبير، الطبراني ج 24 ص 182
[3] ميزان الاعتدال ، الذهبي ج 2 ص




تاریخ: جمعه 17 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

با شکوه ترین درختان جهان

 

 

درخت رودودِندرون با ۱۲۵ سال قدمت در کانادا

درختان باشکوه

 

 

 

درخت ویستریایی با ۱۴۴ سال سن، ژاپن

درختان باشکوه

 

 

 

درختان بربادرفته، نیوزلند

درختان باشکوه

 

 

 


بلوط فرشته، جزیره‌ی جان، کارولینای جنوبی

درختان باشکوه

 

 

 

درخت آتشین، برزیل

درختان باشکوه

 

 

 

 

درخت خون اژدها، یمن

درختان باشکوه

 

 

 

پرزیدنت، سومین درخت غول پیکر سکویا در جهان، کالیفرنیا

درختان باشکوه

 

 

 

تونل درختان اَفرا، ارگون

درختان باشکوه

 

 

 

درخت اُکالیپتوس رنگین کمانی، کوایی، هاوایی

درختان باشکوه

 

 

 

درختان پیچ اَناری، آفریقای جنوبی

درختان باشکوه

 

 

کوچه باغ بلوط‌ها، دیکسی، کارولینای جنوبی

درختان باشکوه

 

 

 

درختان بائوباب، ماداگاسکار

درختان باشکوه

 

 

 

 

حصارهای تاریک، ایرلند شمالی

درختان باشکوه

 

 




تاریخ: جمعه 17 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

راه های افزایش رزق و روزی

 

( امام محمد باقر "ع" : بر شما باد دعا در سحر تا طلوع خورشید که در این ساعات درهای آسمان باز است و رزق و روزی تقسیم می شود
و حاجات عظیم داده می شود ).

ویژه نامه حسینیه مشرق- بر اساس آیات و روایات ، مهمترین زمینه هایی که موجب افزایش رزق و روزی می شود موارد زیر است :

1- اهمیت دادن به نماز ، مخصوصاً نماز اول وقت .

2- راضی بودن پدر و مادر از انسان و دعای آنان .

3- صدقه دادن .

4- دعا کردن پشت سر برادران دینی .

5- گناه نکردن و توبه از گناهان گذشته .

6- خوش اخلاقی و نیت خیر و خوب داشتن .

7- دادن حقوق مردم ، مثل ارث .

8- دادن حق خدا ، مثل خمس و زکات .

9- قناعت کردن و میانه روی در زندگی .

10- نیکی کردن به اهل خانه .

11- مهمانی کردن و غذا دادن .

12- همیشه با وضو بودن .

13- ازدواج کردن .

14- نماز شب خواندن .

15- شکر نعمتهای الهی را به جا آوردن .

16- خواندن سوره واقعه بعد از نماز عشا .

17- گفتن تسبیحات حضرت زهرا "س" پس از نماز .

18- روشن کردن چراغ پیش از غروب آفتاب .

19- رفتن به زیارت امام حسین "ع".

20- کمک مالی به برادران دینی و شیعیان علی بن ابی طالب "ع" چه به صورت قرض الحسنه و چه به صورت بلاعوض که بسیار سفارش شده است .

21- صله رحم و دیدار با خویشاوندان .

22- زیاد گفتن ذکر ِ لا حول و لا قوۀ الا بالله .

23- توسل به امام جواد "ع".

24- پس از اذان صبح و نماز صبح مشغول دعا شدن ( امام محمد باقر "ع" : بر شما باد دعا در سحر تا طلوع خورشید که در این ساعات درهای آسمان باز است و رزق و روزی تقسیم می شود و حاجات عظیم داده می شود ).

25- گفتن ذکر "یا فتّاح " 70 مرتبه پس از نماز صبح .

26- گفتن ذکر " یا وهّاب " 100 مرتبه پس از نماز عصر .

27- مداومت بر ذکر " یا غنی " .

28- مداومت بر خواندن سوره " والذاریات" و "مزّمّل".

29- بعضی از دعاها و نمازها که در مفاتیح آمده است .

30- مداومت بر خواندن دعای فرج و آیت الکرسی .

منبع: عمارنامه




تاریخ: دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

دعای افزایش رزق و روزی حلال

 

1-ختم سوره واقعه جهت وسعت رزق :

جهت وسعت رزق ومعيشت از شب شنبه ، هر شب سه بار سوره مباركه واقعه را بخواند وشب جمعه 8مرتبه بخواند واين عمل را پنج هفته بجاي آورد وقبل از هر بار خواندن سوره اين دعا را بخواند:

 

اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً حَلاَلاً طَيِّباً مِنْ غَيْرِ كَدٍّ اِسْتَجِب ْ دَعْوَتَنَا مِنْ غَيْرِ رَدٍّ وَ اَعُوذُ مِنَ الْفَضِيحَتِين الفَقرا وَالدِّينِ وَاِدْفَعْ عَنِّي هَذَيْنِ بِحَقِّ الامَامِيْن الحسن وِالحُسَين بِرَحْمَتِكَ ياارحم الراحمين . فرموده اند اين ختم تاثير عجيبي دارد .

 

2-دعای گشایش رزق و روزی:

 

اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الطیب رزقا واسعا حلالا طیبا بلاغا لدنیا و الاخره صبا و صباهنیئا مریئامن غیر کد ولا من احد من خلقک الاسعه من فضلک الواسع فانک قلب واسئلوا الله من فضله فمن فصلک اسئل ومن عطیتک اسئل و من یدک الملا اسئل

 

3-دعا به جهت وسعت رزق:

 

جهت تنگي روزي و رفع فقر 40 روز روزي يكمرتبه سوره مباركه مزمل را بخواند.

 

 

4-دعا به جهت افزایش رزق و روزی:

 

براى رفع فقر و جلب وسعت و باز شدن در بهشت هر روز صد مرتبه بگويد:

لا اله الا اللّه الملك الحق المبين .

 

 

5-دعای افزایش رزق وروزی:

جهت جلوگيري از فقر، بخل، مرض و براي غني شدن از نظر مادي در هر روز بين الطلوعين (بعد از طلوع فجر تا قبل از طلوع آفتاب) 10 مرتبه اسم مبارك «يا باسط» خوانده شود.

 

6-برای گشایش روزی صد مرتبه در روز بگوید :

یا وَهّاب

 

7-ختم سوره مباركه طه جهت افزایش رزق :

 

سوره مباركه طه را هر روز بعد از اذان صبح وقبل از طلوع آفتاب بخواند رزق او فراخ شودواز جايي كه گمان نداشته باشد خدا براي او روزي برساند ،واگر در هنگام طلئع آفتاب بخواند روزي تازه به او رسد واگر كسي اين سوره مباركه را بنويسد وهمراه خود داشته باشد در پي پي هر حاجتي برود موفق گردد ، واگر براي اصلاح بين دونفر بخواهد برود قبل از رفتن اين سوره را بخواند .

 

8-دعا جهت توسعه رزق از امام جواد عليه السلام:

جهت وسعت رزق مكرر گفته شود:

يا من يكفى من كل شى ء و لا يكفى منه شىء اكفنى ما اهمنى .

 

 

9-برای گشایش در هر روز 77 مرتبه بگوید :

یا غَفور یا وَدود

 

10-دعايى جهت زياد شدن رزق و اداءدين:

على عليه السلام فرمود: شكايت كردم به پيغمبر از قرض ، پس فرمود: بگو يا على !پس اگر به قدر كوه بزرگى قرض دارباشى خدا ادا مى فرمايد. ان شاء اللّه تعالى .

اللهم اغننى بحلالك عن حرامك و بفضلك عمن سواك .

 




تاریخ: دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

اشعار صلوات بر امام مهدی عج

 

بر مهدی دین مُنجی دنیا صلوات

بر چهره آن ماه دل آرا صلوات

در دامن نرجس گل زهرا بِشِکفت

بر این گل و بر نرگس و زهرا صلوات

*         *        *         *

گفتم که خدایا مرادی بفرست      

طوفان زدهام راه نجاتی بفرست

فرمود که با زمزمه ی یا مهدی         

 نذر گل نرگس صلواتی بفرست

*         *        *         *

بر گلشن و گل، به بـویِ مهدی صلوات
برشــــیفتـگان کـــــویِ مهدی صلوات
سر می زند از کنـارِ کعبــه خورشـید
در سعی و طواف، روی مهدی صلوات

  *         *        *         *

ای لعلِ لبِ تو شیعه را آب حیات

سرچشمه فیض و قبلگاه حاجات

ای حجّت ثانی عشر ای مهدی جان

بر طلعتِ زیبایِ تو دائم صلوات

*         *        *         *

برخاتم اوصیاء مهدی صلوات
برصاحب عصر ما مهدی صلوات
خواهی که خداوند بهشتت ببرد
بفرست توبر حضرت مهدی مضطر صلوات

*         *        *         *

خوانم همه جاه که زنده هستم صلوات       

خیزد ز دل خدا پرستم صلوات

ای مهدی دین زدیدن ماه و فلک           

با یاد رخ تو میفرستم صلوات

*         *        *         *

  برنائب برحق امامت صلوات
 برصاحب انوار قیامت صلوات
خواهی که به روز حشر نگردی مایوس
 بفرست به پیشگاه مهدی صلوات

 *         *        *         *

بر جلوه ی روی    مهدی  صلوات
بر جذبه ی هر نگاه مهدی صلوات                 
ما را نبود چو هدیه یی در  خور او
بفرست به پیشگاه مهدی صلوات

*         *        *         *

ای مظهر رحمت و عطا و برکات

سرچشمه ی فیض و قبله گاه حاجات

ای حجت ثانی عشرای مهدی جان

 بر طلعت زیبای تو دایم صلوات

*         *        *         *

صحبتی شد که خدا باب نجاتی بفرست     

 تلخی ذائقه را شاخ نباتی بفرست

می رسد با علم سبز امامت بر دوش   

 از چه خاموش نشستی صلواتی بفرست

  *         *        *         *

به رویِ انور مهدی منتَظر صلوات

به آن ذخیره حق هر چه مستمر صلوات

به یمن مقدم آن منتقم که در عالم

کند حکومت الله مستقر صلوات

*         *        *         *

بر چهرۀ پر ز نور مهدی صلوات
بر جان و دل صبور مهدی صلوات       
تا امر فرج شود مهیّا ، بفرست
بهر فرج و ظهور مهدی صلوات

*         *        *         *

- بر صورت  نورانی مهدی  بگوئید صلوات

- چون می بینی اورا نمی شناسی بگوئید صلوات

- جهت خشنودی و سلامتی آن یوسف زهرا

- بر ثانیه  ثانیه تا ظهور ش بگوئید  صلوات             




تاریخ: دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

اشعار صلوات بر امام حسن عسکری

 

بر عسکری آن نور ولایت صلوات      

بر آن گل گلزار رسالت صلوات

خواهی که خدا گناه تو عفو کند     

 بفرست بر آن روح کرامت صلوات

*         *        *         *

بهرِ مصباح رهبری صلوات

به گلِ باغ سروری صلوات

به نکو بابِ مهدی موعود

به رُخ پاکِ عسکری صلوات

*         *        *         *

فرزند اما دهمین را صلوات

مفخر اهل زمین را صلوات

عسکری آن گلِ گلزار رسول

حجت دین مبین را صلوات




تاریخ: دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

اشعار صلوات بر امام هادی ع

 

بر نو گلِ باغِ آشــــنایی صلوات
رخسارِ علی؛ نقیِّ هادی صلوات
دلبـندِ سَـــمانه دهُّمـــین مــاهِ وِلا
برعارضِ گلشنِ بهاری صلوات

*         *        *         *

میلاد دهم ولی دین است امشب  

خوشنود امام نهمین است امشب 

بفرســـت به پاس مقــــــدم او صلوات 

چون شاد امیرالمومنین است امشب

*         *        *         *

 دهمین رهبر دین را صلوات

حافظِ شرع مبین را صلوات  

کوکبِ پر اثر ملک وجود

هادیِ اهلِ زمین را صلوات




تاریخ: دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

اشعار صلوات بر امام جواد ع

 

شد باز به روی ما باب برکات

ای غرق گنه رسید کشتی نجات
زن دست به دامان جواد و بفرست       

 بر احمد و آل او دمادم صلوات

*         *        *         *

میلاد تقی نهم امام  است امروز          

در کشور جود  لطف عام است امروز        

تبریک فرشتگان به درگاه رضا          

 هردم صلوات است و سلام است امروز

  *         *        *         *

  به دست پرکرم پور مصطفی صلوات

به آن عزیز گرانقدر مقتدا صلوات

برای مظهر جود خدا امام جواد

بر آن سلاله پر قدر مرتضی صلوات

*         *        *         *

بـر اخترِ نهّمیـن، هـزاران صلوات   

بر جلوۀ جودِ حیِّ ســبحـان صلوات   

بر ابنِ رضا؛ تقی؛ بر آن حجتِ حق   

رخسـارِ جواد؛ ماهِ رخشان صلوات




تاریخ: دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

تصاویر صلوات خاصه بر امام رضا ع

 

http://minbarts.persiangig.com/image/mazhabi/%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA%20%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%B1%D8%B6%D8%A7.jpg

 

 

 

 

http://www.rajanews.com/userfiles/flash/emam-reza-27.jpg

 

 

 

http://www.fa3m.loxblog.com/upload/fa3m/image/e%20reza1.jpg

 

 



 

 

http://light8.ir/main/wp-content/uploads/Desktop-1024-768-24.jpg

 

 

 

 

 

http://www.pic.tooptarinha.com/images/q8vvbn8rrxk89k6vh092.jpg

 

 

 

 

 

http://old.ido.ir/myhtml/news/1391/m07/139107120421.jpg

 

 

 

 

 

http://moujahed.persiangig.com/image/28%20safare%201432%20(%D8%B5%D9%81%D8%B1%2028)-medium.jpg

 

 

 

 

http://hamandishi.ir/images/docs/000178/n00178831-b.jpg

 

 

 

 

http://www.xum.ir/images/2014/07/03/imam-reza----b-_20091207_1233699642.jpg

 

 




تاریخ: شنبه 4 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

صلوات خاصه بر امام رضا ع

 

اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی

الامامِ التّقی النّقی 

و حُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری

الصّدّیق الشَّهید

صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه

کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِکَ.

خدایا  رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا

امام با تقوا و پاک

و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک،

شهید صدیق

رحمت بسیار و تمام با برکت و پیوسته و پیاپی و دنبال

هم چنان بهترین رحمتی که بر یکی از اولیائت فرستادی.




تاریخ: شنبه 4 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

اشعار صلوات بر امام رضا ع

 

به روی رضا ، شمس امامت صلوات
بر شافع ما روز قیامت صلوات
در پناه نگه اش که شادند همه
بفرست بر این روح کرامت صلوات

*         *        *         *

برضامن غربت غریبان صلوات
بر پادشه ملک خراسان صلوات
یارب به رضای تو رضا بود رضا
خشنودی جمله اهل ایمان صلوات    

  *         *        *         *

بر آن سلاله پر قدر مصطفی صلوات

بر آن عصاره پاکان مقتدا صلوات

به پور جعفر صادق امام دین کاظم

به باب حافظ ایران ما رضا صلوات

*         *        *         *

به میر فاتح ملک صفا، رضا صلوات

به آنکه بود حکم قضا، رضا صلوات

به ناخدای توانمند کشتی ایران

به آنکه هست خدایش از او رضا صلوات

*         *        *         *

به علی ، زادة موسی صلوات

به گلِ شاخة طوبی صلوات

به همین  مظهر تسلیم و رضا

به عزیز دلِ طه صلوات

*         *        *         *

هر که دارد به دلش آرزوی قبر رضا
هر که خواهد در گدائی توانگر شود و غنا
هر که خواهد که شود گره کار شیعه باز
بر غریب الغربا شاه خراسان  فرستد صلوات

*         *        *         *

 

بر اختـــــــرِ هشـــــتمینِ ایمان صلوات

سرچشـــمۀ نـــور و قلب ایران صلوات

 برآنکه رواق و صحن او همچو بهشـت

 بر نور و سرور و مهرِ رحمان صلوات

 




تاریخ: شنبه 4 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

اشعار صلوات بر امام موسی کاظم ع

 

بر احمد و آل محمد صلوات            

بر هشت و چهار نور سرمد صلوات

در روز ولادت امام هفتــــم              

گوئید همه ز شوق بی حد صلوات

*         *        *         *

از نور جمال هفتمین حجّت ما      

روشن شده چشم آخرین حجّت ما       

از ملت و رهبر به قدومش صلوات     

در لیله جشن شاه دین حجّت ما

   *         *        *         *

بر امامان ملک دین صلوات

بر شفیعان مزنبین صلوات

بر فروزان چراغِ حق کاظم

که بود مهر هفتمین صلوات




تاریخ: شنبه 4 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

اشعار صلوات بر امام صادق ع

بر چهره ی تابان محمد  صلوات                 

 برنور ششم ولی داور صلوات   

امروز که بهر ملّت ماست دو عید                 

روز صلوات  است مکرر صلوات

*         *        *         *

برگو هر پاک آل احمد صلوات

بر آینه جمال سرمد صلوات

بر شیخ ائمه ، وارث علم نبی

بر صادق آئین محمد صلوات

 




تاریخ: شنبه 4 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

اشعار صلوات بر امام باقر ع

حــامل عــلم نـبی را صـلوات

چهـارمین پور ولی را صــلوات

پنجمین نــور امــامت  باقــــر

هـفتمین مـهر جـلی را صـلوات

*         *        *         *

ای همسفران دیده ی خود باز کنید
امشب به سوی مدینه پرواز کنید
عشق و ادبِ خــود بــه امام باقــر
بـــا یــک صلــواتِ نــاب ابــراز کنیــد 

 




تاریخ: شنبه 4 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

اشعار صلوات بر امام سجاد ع

 

بر حضرت سجاد و صفایش صلوات
او روح دعاست بر دعایش صلوات
از پرده غیب جلوه گر شد رخ او
بفرست برای رو نمایَش صلوات

*         *        *         *

به نام نامی مولای عابدین صلوات

برای سرور و سالار ساجدین صلوات

برای سید سجاد آن امام همام

که هست رهبر و سردار صابرین صلوات

 




تاریخ: پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط قناد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 60
بازدید ماه : 796
بازدید کل : 39048
تعداد مطالب : 326
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


دعای عظم البلا
دعای فرج  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
ذکر کاشف الکرب  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
روزشمار فاطمیه سوره قرآن ذکر روزهای هفته پخش زنده حرم انقلاب اسلامی
.  .

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




ابزار های عاشقانه برای وبلاگ

کد زیبا سازی لینک ها



کد کج شدن تصاوير